Page 297 - 循人中学行政手册Tsun Jin High School Administative Manual
P. 297

FALSAFAH PENDIDIKAN


                                              KEBANGSAAN



                            “Pendidikan  di  Malaysia  adalah  suatu  usaha
                  berterusan  ke  arah  lebih  memperkembangkan  potensi
                  individu        secara      menyeluruh           dan      bersepadu          untuk

                  melahirkan  insan  yang  seimbang  dan  harmonis  dari  segi
                  intelek, rohani, emosi dan jasmani, berdasarkan kepercayaan
                  dan  kepatuhan  kepada  Tuhan.  Usaha  ini  adalah  bertujuan

                  untuk  melahirkan  warganegara  Malaysia  yang  berilmu
                  pengetahuan,              berketrampilan,              berakhlak            mulia,
                  bertanggungjawab                 dan         berkeupayaan               mencapai
                  kesejahteraan  diri  serta  memberikan  sumbangan  terhadap

                  kehormonian  dan  kemakmuran  keluarga,  masyarakat  dan
                  negara.”

                                                                                (Akta Pendidikan 1996)



                                            国家教育哲理




                            在马来西亚,教育是一项持续性的事业。它致


                  力于全面及综合地发展个人之潜质。在信奉及遵从上


                  苍的基础上,塑造一个在智力、情感、心理与生理方


                  面都能平衡与和谐的人。其目标在于造就具有丰富学


                  识、积极的态度、崇高的品德、责任感并有能力达致


                  个人幸福的马来西亚公民,从而为社会与与国家的和


                  谐与繁荣做出贡献。






                  23xzend2.docx
   292   293   294   295   296   297